Stresshantering

- balans i tillvaron

Stresshantering och balans i tillvaron hos Pernilla Rise, terapeut inom KBT

Om du upplever att du nästan aldrig räcker till, har svårt att sova, är irriterad och glömsk – kan detta vara tecken på för mycket stress.

Stress är som bekant bra – så länge vi känner att vi har kontroll. Men när vi inte känner att vi har kontroll längre, och mest upplever att tillvaron är fylld av krav och måsten – kan vi behöva hjälp att analysera vår tillvaro och hur vi hanterar den.

Att kartlägga olika viktiga delar i livet så som mat, sömn, motion, arbete, sociala relationer, familj och kärlek, kan man se vad som får mest respektive minst utrymme i ditt liv – och hur detta påverkar hur du mår.

Därefter jobbar vi tillsammans för att du ska få mer balans i tillvaron, och ofta är det dem små förändringarna, som i längden frigör energi och gör så att du mår bättre.

Det kan handla om att kunna sätta gränser, dvs kunna säga nej, det kan handla om att få göra sådant man tycker om och lära sig att prioritera det. Det kan handla om att lära sig att lyssna på sin kropp, eller att lära sig att allt inte måste vara perfekt.

De personer som ofta hamnar i stressrelaterade sjukdomar/symtom så som utbrändhet, har ofta väldigt höga krav på sig själva.

Genom KBT kan du få hjälp att hantera detta, bl a genom att bearbeta dina livsregler.

Livsregler är sådant som talar om hur du bör leva eller göra, vad som är rätt eller fel. De skapas tidigt i barndomen och som vi sällan som vuxna ifrågasätter. I KBT får du hjälp att kartlägga och ifrågasätta dina livsregler, vilket bl a kan resultera i en mindre kravfylld tillvaro, en bättre balans mellan måsten och belöningar.